طراحی و ساخت عملگر (بخش 5)

در شکل 23 تقسیم‌بندی موتورهای سروو نشان داده شده است. این موتورها به 3 دسته AC  و DC و موتور پله‌ای تقسیم می‌شوند. سروو موتورهای AC خود به دو دسته سرووهای سنکرون و موتورهای القایی تقسیم می‌شوند.

شکل ۲۳:تقسیم‌بندی موتورهای سروو

در شکل ۲۴ معایب و مزایای هر یک از انواع سروو موتور آورده شده است. همانطور که دیده می‌شود موتورهای سروو القایی بیشترین توان خروجی، سرعت و گشتاور بالا، قیمت بالا و مدارهای کنترلی پیچیده‌ای دارند.

شکل ۲۴: مزایا و معایب هر یک از انواع سروو موتور

از دیگر مزایای موتورهای سروو AC وجود آهن‌ربای دائمی در رتورو وجود میدان مغناطیسی گردشی در استاتور می‌باشد. در شکل 25 یک سروو موتور القایی نشان داده شده است.

شکل ۲۵:سروو موتور القایی

شکل ۲۶:چگونگی جریان رسانی در یک سروو موتور ۳ فاز القایی

در شکل ۲۶ چگونگی پخش جریان در یک موتور القایی ۳ فاز نشان داده شده است با روشن شدن هر ترانزیستور یک سیم‌پیچ برقدار می‌شود و با برقدار شدن هر سیم‌پیچ موتور ۱۲۰ درجه می‌چرخد.

شکل ۲۷:سیکل برقدار شدن و مغناطیسی شدن سه سیم‌پیچ

شکل 27 سیکل برقدار شدن و مغناطیسی شدن هر سیم‌پیچ را نشان می‌دهد. همانطور که دیده می‌شود هر سیم‌پیچ در یک سیکل 360 درجه‌ای به اندازه 120 درجه برقدار است.در شکل 28 جهت چرخش موتور القایی AC در صورت برقدار شدن هر یک از سیم پیچها نشان‌ داده شده است.

شکل ۲۸ : نمایش جهت چرخش موتور در هنگام برقدار شدن هر یک از سیم‌پیچها

شکل 29:خصوصیات سروو موتور AC

 شکل 29 خصوصیات موتور AC را نشان می‌دهد. همانطور که نشان داده شده است سرعت موتور با ولتاژ ورودی به موتور متناسب است و گشتاور موتور نیز متناسب با جریان می‌باشد در نتیجه از آنجا که توان ورودی برابر ضرب ولتاژ و جریان ورودی است توان خروجی نیز معادل ضرب سرعت در گشتاور خروجی می‌باشد.

در موتورهای القایی زمان افزایش و کاهش شتاب‌ t با اینرسی لحظه‌ای j و سرعت متناسب است و با گشتاور نسبت عکس دارد و افزایش گشتاور تولیدی موتور سبب کاهش این زمان می‌شود.

شکل ۳۰:تاثیر جریان و ولتاژ موتور القایی در افزایش دما و جهت حرکت

شکل ۳۰ نیز نشان می‌دهد افزایش دما در موتور سروو با جریان به توان ۲ نسبت مستقیم دارد و جهت چرخش موتور سروو را نیز می‌توان با تغییر جهت ولتاژ موثر تغییر داد.

جدول مطالب

آخرین مقالات

ارائه درخواست