طراحی و ساخت عملگر (بخش 4)

در شکل ۱۶ بلوک دیاگرام و چگونگی ارتباطات داخلی درایور و کل سیستم کنترل سروو نمایش داده شده است.

شکل ۱۶:نمایش بلوک دیاگرام سیستم داخلی سروو درایور

همانطور که در شکل ۱۶ نشان داده شده است سیگنال فرمان تعداد پالسهای یک اسیلاتور را مشخص می‌کند و زمانیکه مجموع پالسهای فرمان و سرعت (سیگنال فیدبک از انکدر که تبدیل به پالس می‌شود) برابر شود سروو درایور یک شکل موج مربعی مطابق با شکل ۱۷ به موتور می‌فرستد. دستورات سرعت به موتور با وقفه اجرا می‌شود زیرا موتور باید بر گشتاور غلبه کند.

شکل ۱۷:پالس ارسالی به موتور در صورت برابری سرعت واقعی با سیگنال فرمان

زمانیکه موتور سیگنال شکل 17 را دریافت کند فرکانس پالسهای خروجی با فرکانس تولیدی توسط پالس فرمان برابر شده و موتور در سرعت فعلی باقی می ماند. زمانیکه پالسهای برگشتی مکان معادل پالسهای فرمان می‌شود درایور تولید پالس را پایان می‌دهد. البته تاخیر زمان استارت و پایان که در شکل 17 با S نشان داده شده است در شمارنده خطا و مبدل آنالوگ به دیجیتال به صورت یکسری پالس ذخیره می‌شود و تا زمان تخلیه این پالسها موتور در سرعت مورد نظر باقی می‌ماند.

شکل ۱۸:نمایش فیدبکهای سرعت و مکان

شمارنده خطا شمارنده انحراف ( اختلاف مقدار واقعی با set point ) نیز نامیده می‌شود.

پالسهای فرمان تا زمانیکه توسط مبدل دیجیتال به آنالوگ تبدیل به ولتاژ آنالوگ شوند، در درایور ذخیره می‌شوند این پالسها، پالسهای خطا یا انحراف نامیده می‌شوند. در شکل ۱۸ فیدبکهای سنسور و مکان (که برای تولید پالس خطا به درایور برگشت داده می‌شود) نشان داده شده است. در شکل ۱۹ نیز مبدل لازم برای فیدبک سرعت که فرکانس را به ولتاژ تبدیل می‌کند نشان داده شده است.

شکل ۱۹:نمایش فیدبک و نوع تبدیلات برای تولید سیگنال خطا

اختلاف مقادیر فرمان و فیدبک بعد از رسیدن مکان به نقطه مطلوب از نظر تئوری باید صفر باشد حال آنکه این مقدار با ارسال پالس توسط انکدر ممکن است عددی به غیر از صفر شود که بستگی به گشتاور سیستم نیز دارد.

شکل ۲۰:اختلاف از مقدار صفر (اختلاف سیگنال فرمان و مکان واقعی)

زمانیکه سیستم سروو مکان قطعه مکانیکی را به جایگاه مورد نظر رسانید و سیگنال اتمام تنظیم را دریافت نمود مرحله بعدی که In-Position نامیده می‌شود آغاز می‌شود و تابعی امکان تنظیم قطعه را فراهم می‌کند تا مقداری برای تغییرات احتمالی در نظر بگیرد مثالی از در نظر گرفتن مقدار این بازه در شکل 20 نشان داده شده است با تنظیم بازه این تغییرات و مشخص کردن آن برای تابع، سیستم می‌تواند به مرحله بعدی که افزایش سرعت سیستم برای رسیدن به نقطه مطلوب است وارد شود و با استفاده از این تابع پیشرفته سیستم کنترل قادر خواهد بود در مدت کوتاه‌تری اختلاف را به صفر برساند.

۳-سروو موتور

ساختمان اساسی و کارکرد موتورهای سروو مشابه موتورهای القایی معمولی می‌باشد با این تفاوت که این موتورها برای دقت بالاتری طراحی شده‌اند و با استفاده از برخی تسهیلات مکانیکی سرعت و فرکانس بالاتری برای تنظیم سرعت و مکان دارند.

شکل 21:مزایای موتورهای سروو نسبت به موتورهای AC معمولی

در شکل ۲۱ مزایای سروو موتور نسبت به موتور القایی معمولی آورده شده است. در این موتورها اینرسی روتور حداقل شده است و جریان تحریک را می‌توان افزایش داد و میدان مغناطیسی بیشتری با یک جریان معین در استاتور ایجاد نمود و شتاب در این موتورها بیشتر است.در شکل ۲۲ سایر مزایای موتورهای سروو از قبیل بازه کنترلی بالاتر، قدرت تحمل ولتاژ بالاتر، افزایش اشباع مغناطیسی، افزایش مقاومت عایقی، کاهش نوسانات گشتاور و سرعت، توانایی در افزایش ناگهانی شتاب و فرکانس و افزایش طول عمر قطعات نشان داده شده است.

شکل ۲۲:مزایای موتور سروو

جدول مطالب

آخرین مقالات

ارائه درخواست