طراحی و ساخت عملگر (بخش 1)

شرکت آریا فرتاک نویان با بیش از ۵ سال تجربه طراحی و ساخت انواع عملگر در صنایع مختلف آمادگی طراحی و ساخت عملگرهای الکترومکانیکی و نیوماتیک را دارا می باشد. شرکت آریا فرتاک نویان با آشنایی با استانداردهای نفت و گاز توانایی بکار گیری از تجهیزات مناسب با استانداردهای EX برای مناطق Hazard را دارا می باشد. این شرکت در طراحی های Ex خود از سروو موتورهای Exd و سنسور مکان intrinsically safe همراه barrier مناسب استفاده می نماید و با استفاده از کابل مناسب و گلند Exd، کل لوپ و مسیر را از لحاظ Ex تضمین می نماید. محاسبات برای انتخاب موتور مناسب به صورت کامل صورت میگیرد.

۱- بررسی سیستم‌های کنترلی عملگر

از آنجا که حرکت Ball Screw در سیستمهای عملگر خطی است می‌توان برای شناسایی جایگاه و داشتن فیدبک هر لحظه آن در سیستم کنترل از انکدر، سروو درایور و سروو موتورهای مختلفی استفاده نمود. برای این منظور باید کارایی این سروو درایور و سروو موتورها در سیستمهای مختلف بررسی شوند. مثال‌های کاربردی و مدل شرکت پارکر(قابل استفاده برای هر کاربرد)بیان می‌شود.

۱-۱- سیستم برش‌زنی

در شکل ۱ یک سیستم کنترل حلقه بسته مشاهده می‌شود. در اینگونه سیستم‌ها معمولا فیدبک ارسالی از موتور به درایور سرعت است که در اینجا همانطور که در شکل ۱ مشاهده می‌شود فیدبک مکان نیز از موتور به درایور می‌رود که دلیل آن قابلیت اطمینان و دقت بالاتر برای سیستم است و وجود انکدر در انتهای سیستم نیز سیستم برش را فعال می‌کند.

۱-۲- سیستم تولید تصویر

درایور تانژانتی دارای قرقره‌ای است که زمان چرخش با وارد آوردن نیرو به تسمه یک بار خطی را حرکت می‌دهد. این درایورها دارای قرقره، کابل، گیربکس، تسمه، چرخ‌دنده و پنیون می‌باشند.(شکل ۲)

این درایورها انعطاف‌پذیری زیادی از نظر طراحی مکانیکی دارند و دقت بسیار بالایی دارند (البته مقدار بسیار جزئی بازگشت دارند) در این کاربرد فریم‌های مختلف با کنترل مناسب درایور برای تولید فیلم به حرکت در می‌آید. شتاب سروو، اینرسی برای حرکت هر فریم و گشتاور لازم محاسبه خواهد شد. مدل پیشنهادی شرکت پارکر در این کاربرد درایور SX و موتور S57-51-MO می‌باشد.

۱-۳- جوشکاری متحرک

در این کاربرد که قسمتی از فرآیند ساخت یک قطعه است، تسمه حمل محصولات با سرعت نامشخص حرکت داده می‌شود. روی هر قطعه باید دو نقطه جوش داده شود که فاصله آنها ۴ اینچ می‌باشد و جوشکاری هر نقطه یک ثانیه طول می‌کشد. در این فرآیند لازم است که کار هر سیستم مجزا و مستقل باشد و مکان دستگاه جوش دهنده مطابق با مکان و سرعت هر قطعه باشد. جوشکاری طبق شکل ۳ باید بدون توقف تسمه حمل صورت گیرد. برای کنترل حرکت بدون توقف نیاز به ورودی و خروجی‌های قابل برنامه‌ریزی و برنامه قابل ذخیره برای فرآیند، سرعت و شتاب خطی بالا می‌باشد.

کنترلر از طریق Indexer سرعت و مکان باند را به وسیله انکدری که به انتهای باند متصل می‌باشد، دریافت می‌کند. انکدر به درایور اولیه متصل می‌باشد و موتور خطی که به منظور حرکت دادن دستگاه جوشکاری می‌باشد از درایور اصلی فرمان می‌گیرد. موتور پله ای خطی که برای حرکت قسمت جوشکاری استفاده می‌شود محدودیت‌های سرعت و گشتاور در حرکت دایره‌ای نوار نقاله را نخواهد داشت و از آنجا که نیروی این موتور مستقیما به دستگاه جوشکاری متصل می‌شود طول نوار نقاله (که باعث افزایش اینرسی و نیروی حرکتی می‌شود) تاثیری در کارکرد دستگاه ندارد.

۱-۴- تست استتند موتور‌

در تولید موتور جت برای اندازه‌گیری‌های عملکردی موتور جت نیاز به سیستمی برای تست می‌باشد. جریان سوخت ۴ مسیر باید از راه دور کنترل و تنظیم شود و حرکت چرخشی نیاز به رزولوشن ۱ درجه‌ای دارد.حرکت موتورهای مورد نیاز برای کنترل دریچه‌ها باید آرام و با اینرسی بسیار پایین باشد و گشتاور اصلی باید به راحتی بر اصتکاک شیر غلبه کند. از نیازمندی‌های درایور برای این سیستم قابلیت کنترل در سرعت پایین می باشد.

در سیستم نشان‌ داده شده در شکل 4 گشتاور شیرهای سوخت توسط درایور اندازه‌گیری شده و اپراتور نیز موقعیت شیرها بر حسب 0 تا 360 درجه را خواهد دید. زاویه شیرها در حالت کارکرد عادی باید مشخص باشد. سیستم پیشنهادی پارکر درایور S Drive و موتور S57-102 می‌باشد.

جدول مطالب

آخرین مقالات

ارائه درخواست